لگو

برترین فوت‌وفن‌های تمیزکاری با لگو زیبا

شستن آجرک‌ها
شاید وقتی مجموعه‌های لگو را تهیه می‌کنید، تمیز کردن آن‌ها آخرین چیزی باشد به ذهنتان می‌آید. اگرچه مجموعه‌های دست‌دوم لگو یا مجموعه‌هایی که سال‌ها درجایی مثل انبار خانه بوده‌اند حتماً پیش از استفاده باید تمیز شوند. با توجه به اینکه برخی مجموعه‌های لگو گران‌قیمت هستند بهترین کار این است که از آن‌ها به‌خوبی مراقبت شود. راه‌های زیادی برای شستن آجرک‌های لگو وجود دارد و ازآنجایی‌که این آجرک‌ها دوام بالایی دارند اتفاقات زیادی در طول زمان می‌تواند برای آن‌ها رخ دهد مثلاً لکه‌ی قهوه یا خون ‌روی آن‌ها بماند. در این مطلب سعی کرده‌ایم بهترین روش‌های موجود برای تمیز کردن این آجرک‌های رنگارنگ را معرفی کنیم.

نحوه شستن آجرک‌های لگو

وب‌سایت رسمی لگو روش خاصی را برای تمیز کردن آجرک‌های لگو پیشنهاد داده است. توصیه شرکت لگو این است که آن‌ها را با استفاده از پارچه/اسفنج نرم و با دست تمیز کنید.
دمای آب نباید بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دمای آب بالاتر از این حد باشد به قطعات لگو آسیب می‌رساند. این شرکت توصیه می‌کند از لگو در آکواریوم استفاده نشود اما ماک‌های لگویی بسیار زیادی هستند که به‌طور اختصاصی برای استفاده در داخل آب طراحی‌شده‌اند یا حتی وقتی در آب فرو می‌روند در آن شناور می‌شوند. آب نمی‌تواند به آجرک‌های لگو آسیب برساند اما بهتر است از قطعات الکترونیکی لگو مثل موتور، حسگرهای نوری و جعبه باتری در آب استفاده نکنید چون به‌احتمال بسیار زیاد آسیب می‌بینند.
برای تمیز کردن قطعات لگو ازنظر ما بهتر است از یک شوینده/ مایع ظرف‌شویی ضعیف به همراه آب گرم استفاده کنید. پس از کشیدن پارچه روی قطعات، آن‌ها را با دقت آب بکشید تا رنگ آجرک‌ها تغییر نکند. با استفاده از حوله‌ای نرم و خشک، هر یک را خشک‌کنید یا آن‌ها را روی پارچه‌ای پهن کنید تا به‌طور طبیعی خشک شوند. از خشک‌کردن آجرک‌ها در ماکروویو، فِر یا با استفاده از سشوار خودداری کنید! با این کار آجرک‌ها تغییر شکل می‌دهند و دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت.
بااینکه لگو روش استاندارد تمیز کردن آجرک‌ها را اعلام کرده اما با توجه به بلاهایی که می‌تواند بر سر این آجرک‌ها در خانه بیاید، افراد مختلف از روش‌های مؤثرتری برای تمیز کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که در دسته‌ی روش‌های غیررسمی تمیز کردن لگو قرار می‌گیرد.
هدف از نگارش این مقاله تنها افزایش آگاهی است و لگو زیبا کاربران را به استفاده از این روش‌ها تشویق یا آن‌ها را از به کار بردن آن‌ها منع نمی‌کند.

نحوه شستشو و ضدعفونی آجرک‌های لگو

همان‌طور که قبلاً اشاره‌کرده‌ایم اگر مجموعه‌های دست‌دوم لگویی را می‌خرید لازم است پیش از آنکه کودکتان شروع به استفاده از آن کُند آن‌ها را تمیز و ضدعفونی کنید. توجه: ممکن است چند روز طول بکشد تا آجرک‌های لگو خشک شوند بنابراین پیش از شستن آن‌ها محل مناسب و زمان کافی برای خشک‌کردن در نظر بگیرید.
-قطعات لگو را از هم جدا کرده و دسته‌بندی نمایید.
-تمام قطعات الکترونیکی را جدا کنید.
-آن‌ها را به دودسته تقسیم کنید: آجرک‌های با برچسب و آجرک‌های بدون برچسب

شستن آجرک‌هایی که برچسب دارند…

-به‌هیچ‌وجه این آجرک‌ها را در آب فرو نبرید چراکه به برچسب‌های آن‌ها آسیب می‌رسد یا به‌طور کامل از روی آجرک برداشته می‌شوند.
-حالا آجرک‌ها را با پارچه‌ای نرم یا مسواک تمیز کنید. حواستان باشد مسواک را محکم روی آن‌ها نکشید چون ممکن است برچسب‌ها خراشیده شوند.

شستن آجرک‌هایی که برچسب ندارند…

-برای شستن از شوینده لباس یا مایع ظرف‌شویی ضعیف استفاده کنید.
-شوینده را به آب گرم اضافه کنید و آن‌ها را با دست یا هر چه دوست دارید مخلوط‌کنید تا در یکدیگر به‌طور کامل حل شوند. اگر وقتی دستتان را داخل آب فرومی‌برید می‌سوزد، دمای آن را پایین بیاورید- آب سرد به آن اضافه کنید- چراکه اگر دست شما را می‌سوزاند برای آجرک‌های لگو نیز مناسب نیست.
-آجرک‌هایی که خیلی کثیف‌اند یا لکه‌های ماندگار دارند حداقل باید چند ساعت یا یک‌شب در این محلول خیس بخورند تا بتوانید آن‌ها را پاک کنید.
-قطعات لگویی را با یک‌چهارم فنجان سرکه سفید به ازای هر فنجان آب داغ ضدعفونی کنید. می‌توانید به‌جای آن از یک‌چهارم قاشق غذاخوری سفیدکننده به ازای هر ۱۶ فنجان آب گرم نیز استفاده کنید. اجازه دهید آجرک‌ها به مدت ۱۰ دقیقه در این محلول غوطه‌ور شوند.

توجه: اگر قبلاً از این دستور استفاده نکرده‌اید بهتر است از محلول اول استفاده کنید. تنها در صورتی از محلول دارای وایتکس استفاده کنید که ابتدا یک آجرک به‌دردنخور را ده دقیقه در آن خیسانده‌اید و رنگش فرقی نکرده است.

-آجرک‌ها را با دقت آب بکشید. حواستان باشد اثری از محلول روی آجرک‌ها باقی نمانده باشد. اگر آبکش دارید بهتر است از آن برای آب کشیدن آجرک‌ها استفاده کنید.
-می‌توانید آجرک‌ها را به‌صورت تکی طبق دستورالعملی که در ابتدای مقاله ذکر کرده‌ایم خشک‌ کنید یا اینکه همه را روی یک پارچه پهن کنید و هرچند ساعت یک‌بار آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم در معرض هوا قرار بگیرد. می‌توانید از یک پنکه استفاده کنید تا زودتر خشک شوند. توجه داشته باشید که نور آفتاب و نورهای مصنوعی (مثلاً نور چراغ‌هایی که برای رشد گلدان‌ها استفاده می‌شود) ممکن است رنگ آجرک‌ها را تغییر دهد.

جمع‌بندی

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره‌کرده‌ایم ما روش‌های معرفی‌شده را تأیید یا بازدیدکنندگان را از به‌کارگیری آن‌ها منع نمی‌کنیم. بنابراین پیش از استفاده از آن‌ها حتماً از یک آجرک به‌دردنخور استفاده کنید که نتیجه را ببینید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. لطفاً در صورت استفاده از این روش‌ها نتیجه را از طریق بخش نظرات با کاربران دیگر نیز به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.