اسباب‌بازی (عمومی)

اسباب‌بازی‌های فیجت پاپیت چه اسباب‌بازی‌هایی هستند و چرا این‌قدر محبوب‌اند؟

پاپیت

اسباب‌بازی‌های فیجت دقیقاً چه اسباب‌بازی‌هایی هستند؟

بر اساس ویکی پدیای انگلیسی، اسباب‌بازی‌های فیجت معمولاً اشیاء کوچکی هستند که برای فعالیت دلپذیر اما بی‌هدف با دست طراحی‌شده‌اند. کسانی که از این اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌کنند می‌گویند بازی با این اسباب‌بازی‌ها باعث کاهش اضطراب، کسالت، بی‌حالی و آشفتگی می‌شود.

اسباب‌بازی‌های فیجت پاپیت چه اسباب‌بازی‌هایی هستند؟

اسباب‌بازی‌های پاپیت، اسباب‌بازی‌هایی هستند که در درسته‌ی فیجت قرار می‌گیرند و دارای محفظه‌های سیلیکونی قابل بالا آمدن هستند. این اسباب‌بازی‌ها به نام‌های (Pop It, Go Pop, Last One Lost) معروف‌اند. برای معرفی این اسباب‌بازی به زبان ساده‌تر باید گفت اسباب‌بازی‌های پاپیت شبیه همان پلاستیک‌های حبابی شکل‌اند که برای جلوگیری از ضربه خوردن وسایل حساس دور آن‌ها پیچیده می‌شوند و معمولاً پس از باز شدن، حباب‌های آن به‌احتمال‌زیاد توسط مادر خانه ترکیده می‌شوند با این تفاوت که از پاپیت می‌توان چندین بار استفاده کرد.
اسباب‌بازی‌های پاپیت ابتدا در ویدئویی که در تیک‌تاک منتشر شد موردتوجه کاربران قرار گرفت:
جدیدترین موج همه‌گیری اسباب‌بازی‌ها متعلق به پایپت است. این اسباب‌بازی همه را دیوانه خودکرده و بچه‌ها برایش سر و دست می‌شکنند. حتی در نیویورک تایمز هم یک مقاله به آن اختصاص داده‌شده است. هر آنچه لازم است در مورد این اسباب‌بازی‌های انعطاف‌پذیر و فواید آن برای کودکان و حتی بزرگ‌سالان بدانید در ادامه آورده شده است.

داستان اسباب‌بازی‌های فیجت پاپیت

داستان این اسباب‌بازی‌ها از خانه‌ی تئو و اورا کاستر (Theo, Ora Coster) شروع شد. این زوج در طول چندین سال توانستند بیش از ۱۹۰ بازی اختراع کنند و شرکتی به نام «Theora Design» تأسیس کردند.
ایده‌ی ساخت اسباب‌بازی‌های پاپیت در اواسط دهه ۱۹۷۰ به ذهن اورا خطور کرد. تئو یک نمونه اولیه ساخت که سال‌های سال در گوشه‌ای بدون استفاده باقی ماند تا اینکه فرزندشان آن را به شرکت فاکس مایند (FoxMind) فروخت.
فاکس مایند این بازی را از جنس سیلیکون ساخت و نام آن را «آخرین کسی که می‌بازد-Last One Lost» گذاشت. در این بازی دو بازیکن به‌طور هم‌زمان حباب‌ها را فشار می‌دهند و بازیکنی که آخرین حباب به او می‌افتد بازنده است. این بازی در سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد اما طرفدار خاصی پیدا نکرد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ آن را با نام پاپیت (!Pop It) دوباره عرضه کردند که این بار مثل توپ صدا کرد.

چه شد که پاپیت همه را دیوانه خود کرد!

همان‌طور که در ابتدای مقاله خدمتتان عرض کردیم، این اسباب‌بازی از طریق ویدئویی که در تیک‌تاک منتشر شد توجه همه را به خود جلب کرد. در یک کلیپ ویدئویی، میمونی از نژاد کاپوچین به نام «Gaitlyn Rae» که تقریباً ۸ میلیون دنبال کننده داشت با این اسباب‌بازی سر خود را گرم کرده بود. صاحب این میمون، جسیکا لَچر، می‌گوید: «یکی از دوستان برای هدیه تولدش آن را خریده بود…اولین باری بود که چشممان به این اسباب‌بازی می‌خورد.»
این ویدئو دل همه را برد و پاپیت را محبوب کرد. در حال حاضر اسباب‌بازی‌های سبک پاپیت زیادی توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شود که اشکال متنوع و رنگ‌های شادی دارند حتی پاپیت‌هایی هستند که از دایناسورها، اسب‌های شاخ‌دار، آناناس و … الهام گرفته‌اند.
در طول همه‌گیری کرونا و باب‌شدن آموزش از راه دور، پاپیت‌ها بیش از هر زمان دیگری موردتوجه قرار گرفتند چراکه می‌توانند ذهن را آرام کنند. خوبی پاپیت این است که محدوده سنی خاصی ندارد و بزرگ‌سالان هم می‌توانند از مزایای بازی با آن بهره‌مند شوند.

فواید بازی با اسباب‌بازی‌های فیجت

متخصصان بر این عقیده‌اند که اسباب‌بازی‌های فیجت می‌توانند در ایجاد تمرکز در کودکان به‌ویژه آن‌هایی که مبتلا به اختلال بیش فعالی هستند مؤثر باشند چراکه وقتی انسان بدنش را به‌صورت جزئی حرکت می‌دهد ذهنش متمرکز و آرام می‌شود. در حقیقت فیجت به همین معنی است: حرکت جزئی بدن.
فیجت‌ها فقط برای کودکان مناسب نیستند. بزرگ‌سالانی که ذهن ناآرامی دارند، همیشه پریشان‌اند یا نمی‌توانند افکار تخریب‌کننده را از خود دور کنند می‌توانند از فیجت به‌عنوان ابزاری برای آرامش استفاده کنند.

کلام آخر

فیجت‌ها اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای هستند که در حال حاضر بسیار محبوب‌اند اما سؤال اصلی در اینجاست که تا چه زمانی در صدر می‌مانند. برای پاسخ به این سؤال باید صبر کرد و دید آینده چگونه رقم می‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.