لگو

دسته‌بندی آجرک‌های لگو پیش از ساخت (ذکاوت و هنر در یک قاب)

knolling
اگر مجموعه‌های لگوییِ خود را به‌تنهایی می‌سازید احتمالاً هنوز متوجه نشده‌اید که راه‌های زیادی برای آماده‌سازی این مجموعه‌ها برای ساخت وجود دارد. لگو دوستانی که سن و سال بیشتری دارند و قبل از اینکه بسته‌های لگو به‌صورت شکیل و ترتیب بندی شده عرضه شوند با لگو کار می‌کردند هنوز هم دوست دارند همه‌ی آجرک‌ها را روی‌هم بریزند و بعد دانه‌دانه روی‌هم بگذارند. بسیاری از طرفداران لگو، صرف‌نظر از اینکه همه کیسه‌ها را یکجا یا فقط بسته‌های یک قسمت خاص را باز کنند، آجرک‌ها را پیش از ساخت بر اساس رنگ، نوع یا هر دو دسته‌بندی می‌کنند تا حین ساخت راحت‌تر بتوانند قطعات مدنظرشان را پیدا کنند. دسته‌بندی آجرک‌ها به‌ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در حال ساخت مجموعه‌های بسیار بزرگ هستید. (تصویر زیر را ببینید)
knolling
افرادی هم هستند که ترتیب بندی پیش از ساخت مجموعه‌های خود را بسیار حرفه‌ای‌تر انجام داده و به عکاسی از آجرک‌های ترتیب بندی شده خود روی آورده‌اند. به این کار «knolling» می‌گویند که در فرهنگ لغات انگلیسی آنلاین به معنای «فرآیند دسته‌بندی اشیاء مرتبط به یکدیگر به‌صورت موازی یا ۹۰ درجه‌ای» است. به عکاسی از این اشیاء دسته‌بندی‌شده «عکاسی از بالا» گفته می‌شود. بر اساس توضیحات مندرج در ویکی‌پدیا، اندرو کروملو (Andrew Kromelow) –نیروی خدماتی یک مبلمان فروشی- واژه «knolling» را برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ (حدوداً سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۶ خورشیدی) به کار برد. در آن زمان صاحب مغازه در حال طراحی یک مدل صندلی برای شرکت نول بود. کروملو همیشه تمام ابزارها را در زاویه‌ای قائم روی سطوح قرار می‌داد و به این کار «knolling» می‌گفت. این کار باعث می‌شد هرکسی که می‌خواهد با آن ابزارها کار کند تمام آن‌ها را در یک نگاه ببیند. حتی آستین رادکلیف (Austin Radcliffe) در مورد «knolling» کتابی با عنوان «دسته‌بندی اشیاء به‌طور منظم: هنر دسته‌بندی روزانه» را به رشته‌ی تحریر درآورده است.
بااینکه می‌دانیم لگودوستان زیادی وجود دارند که بدون اینکه بدانند کاری که می‌کنند (دسته‌بندی قطعات لگو در زاویه نود درجه) جهانی است و برای خود نام و نشانی دارد اما این روش توسط آدام سویج (Adam Savage) بین لگودوستان محبوب شد. آدام طراح جلوه‌های ویژه، بازیگر، مسئول آموزش، چهره‌ی تلویزیونی و تهیه‌کننده آمریکایی است.
آدام در «knolling» تجربه زیادی دارد و همیشه همه ابزارها، تجهیزات و وسایلش را دسته‌بندی می‌کند. به‌علاوه طرفدار پروپاقرص لگو نیز هست و حین ساخت مجموعه‌های لگو، آجرک‌ها را دسته‌بندی کرده و سپس آن‌ها را روی‌هم قرار می‌دهد. ویدئوهای زیادی در کانال یوتیوب او موجود است که در آن‌ها آجرک‌ها را پیش از ساخت دسته‌بندی می‌کند.
لگودوستان زیادی هستند که سبک خاص ترتیب بندی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. اگر مایلید نمونه‌هایی از این سبک‌های خاص را ببینید می‌توانید عبارت «Lego knolling» را در گوگل جستجو کنید. اگر خودتان جزء این افراد هستید می‌توانید از طریق قسمت نظرات سبک‌های خاص خود را با ما به اشتراک بگذارید.
اغلب ما لگودوستان، آجرک‌های مجموعه‌هایی را که می‌خواهیم بسازیم پیش از ساخت تا حدودی دسته‌بندی می‌کنیم. بااینکه آجرک‌ها را به دسته‌های معناداری برای خودمان دسته‌بندی می‌کنیم اما فکر و ذهنمان این است که زودتر کار ساخت را شروع کنیم اما روش «knolling» به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود کار دسته‌بندی تبدیل به یک پروژه جداگانه و تقریباً وقت‌گیر شود. در این روش ذهن را از ساخت هر چه سریع‌تر مجموعه دور کرده و به‌طور منظم تمام آجرک‌ها را بر اساس نوع و رنگ دسته‌بندی می‌کنیم. برخی این کار را فراتر از مرحله‌ی پیش از ساخت برده و آن را تبدیل به اثری هنری می‌کنند. به این نمونه کار زیبا نگاهی بیندازید. این کار، هنرِ دستِ یکی از طرفداران لگو است که تمام قطعات مجموعه‌ی فسیل دایناسورهای لگو را به اثری پیچیده تبدیل کرده است.
knolling
ترتیب‌بندی، قرار دادن آجرک‌ها در زاویه‌ای خاص و خلق شکل‌های زیبا با آن‌ها برای برخی از طرفداران لگو فقط برای راحت‌تر پیدا کردن قطعات نیست بلکه روشی برای آرامش است. از طرفی ازآنجایی‌که درنهایت از این آجرک‌های دسته‌بندی‌شده برای ساخت مجموعه‌ها استفاده می‌شود، تمرین خوبی برای افزایش صبر و پشتکار نیز هست.

جمع‌بندی

کسانی که به هر دلیلی طرفدار ساخت مجموعه‌های لگو هستند با دنیایی جدید مواجه می‌شوند که پُر از رنگ و شادی و سبک‌های خلاقانه است. دسته‌بندی آجرک‌های لگو می‌تواند هنر باشد یا راهی برای آرامش بیشتر! گاهی فقط روشی برای پیدا کردن سریع‌تر قطعات لگویی است. لگو دنیایی ساده است با پیچیدگی‌های فراوان.
اگر دلتان می‌خواهد این سبک آماده‌سازی آجرک‌های لگو را برای ساخت امتحان کنید توصیه می‌کنیم حتماً تصویرهایی را که کاربران دیگر به اشتراک می‌گذارند جستجو کنید تا ایده‌ای برای شروع داشته باشید. اگر قبل از خواندن این مطلب با شیوه‌ی «knolling» آشنا بوده‌اید و از آن برای ساخت مجموعه‌های لگو استفاده می‌کردید خوشحال می‌شویم ما را از توصیه‌های مفیدتان بهره‌مند سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.