لگو

چگونه انیمیشن لگویی بسازید؟ (۱۰ مرحله برای ساخت انیمیشن با استفاده از سازه‌های لگویی)

انیمیشن لگویی
آجرک‌های لگو یکی از مفرح‌ترین، کلاسیک‌ترین و مفیدترین اسباب‌بازی‌هایی است که تابه‌حال ساخته‌شده است. پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت وسایل الکترونیکی همچون روی کار آمدن رایانه‌های مقرون‌به‌صرفه، دوربین‌های فیلم‌برداری سبک و دوربین‌های دیجیتال، امکان تولید انیمیشن‌های لگویی را باکیفیت بالا و پرداخت کمترین هزینه به وجود آورده است.


مراحل

انیمیشن لگویی
جستجو در سایت‌های به اشتراک‌‌گذاری ویدئو برای گرفتن ایده

۱. استفاده از سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو

وارد وب‌سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو مثل یوتیوب شوید و انیمیشن‌های لگویی (یا استاپ موشن‌های لگویی) را جستجو کنید تا ایده‌ای کلی بگیرید. مثلاً برای Lego Star Wars ،Lego Mario ،Lego Batman و … جستجو کنید تا ویدئوهای مرتبط به شما نشان داده شود.
انیمیشن لگویی
تهیه فهرستی از تمام عناصر صحنه و آماده‌سازی آن‌ها

۲. تهیه فهرست عناصر مورد نیاز قبل از شروع فیلم‌برداری

انیمیشن لگویی
ساخت صحنه فیلم‌برداری از عناصر لگویی، واقعی یا ترکیبی از هردو

۳. ساخت صحنه‌ی فیلم‌برداری

صحنه‌ی فیلم‌برداری مدنظرتان را بسازید. این صحنه می‌تواند صد در صد از قطعات لگویی، صحنه‌ای از دنیای واقعی یا ترکیبی از هردو باشد. حتماً صحنه‌ای را که ساخته‌اید قبل از شروع رسمی فیلم‌برداری از عدسی‌های دوربینی که می‌خواهید از آن استفاده کنید ببینید تا بفهمید ویدئویی که می‌خواهید بسازید چه شکلی می‌شود. به‌علاوه وسایلی که نباید درصحنه وجود داشته باشند یا لازم است روی آن‌ها را بپوشانید از این طریق شناسایی می‌شوند.
انیمیشن لگویی
مینی‌فیگورهای مناسب انتخاب کنید

۴. آماده‌سازی مینی‌فیگور (آدمک)

آدمک‌های لگویی خود را آماده کنید. آدمک‌های مناسب صحنه‌ای را که می‌خواهید بسازید تهیه کنید. اگر از قبل مجموعه‌های لگویی دارید یک/چند آدمک مناسب پیدا کنید. در غیر این صورت بهتر است چند آدمک از فروشگاه‌هایی بخرید که مینی‌فیگورهای تکی می‌فروشند. گاهی می‌توانید همان آدمک‌هایی را که از قبل دارید رنگ کنید تا احساس مدنظر شما را منتقل کنند.
انیمیشن لگویی
دوربین را در موقعیت مناسب قرار دهید

۵. موقعیت قرارگیری دوربین

اولین صحنه از انیمیشن لگویی خود را آماده کنید و دوربین را در مکان مناسب قرار دهید. بهتر است این را آویزه‌ی گوشتان کنید که دوربین نباید تکان بخورد در غیر این صورت ویدئوی نهایی از کیفیت مناسبی برخوردار نخواهد بود. استفاده از سه‌پایه مخصوص عکاسی یا چیزی شبیه به آن ایده خوبی برای ثابت نگاه داشتن دوربین است. ابتدا دوربین را ثابت کنید و بعد عکس بگیرید.
انیمیشن لگویی
مراقب حرکات آدمک‌های فیلمتان باشید

۶. حرکت آدمک‌‌های فیلم

بازیگران (آدمک‌های) انیمیشن لگویی خود را حرکت دهید اما زیاده‌روی نکنید! بهترین کار این است که در هر صحنه کاراکترها را دو قدم (اگر روی سکو قرار دارند) یا ۱.۲۷ سانتی‌متر (اگر روی زمین قرار دارند) حرکت دهید. این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا فیلمتان تکمیل شود.
انیمیشن لگویی
نرخ فریم در ثانیه (fps) در کیفیت خروجی مؤثر است

۷. استفاده از نرم‌افزارهای استاپ موشن (Stop Motion)

می‌توانید از هر نرم‌افزار استاپ موشنی که با استفاده از آن می‌توان خروجی‌هایی با نرخ‌های فریم در ثانیه (fps) متفاوتی گرفت استفاده کنید. ترجیحاً بهتر است از اف‌پی‌اس ۱۵ استفاده کنید چراکه بهترین خروجی را می‌دهد.
انیمیشن لگویی
محیط نرم‌افزار ساخت فیلم

۸. استفاده از نرم‌افزار ساخت فیلم

از برنامه‌های ساخت فیلم مثل iMovie یا Windows Movie Maker استفاده کرده و عکس‌هایی را که در مراحل قبل گرفته‌اید وارد آن (import) کنید.
انیمیشن لگویی
آماده‌سازی فیلم

۹. آماده‌سازی فیلم برای ویرایش

عکس‌های اضافه را حذف کرده و آن‌ها را ترتیب کنید.
انیمیشن لگویی


۱۰. بررسی پیش‌نمایش فیلم

پیش‌نمایشی از انیمیشن لگویی خود را ببینید تا بتوانید ایرادهایش را بگیرید. تنظیمات دیدن پیش‌نمایش فیلم به نرم‌افزاری که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. در نهایت پس از اینکه همه چیز را بررسی کردید می توانید از فیلمی که ساخته‌اید خروجی بگیرید.


کلام آخر

ساخت فیلم از سازه‌های لگویی کار سختی نیست اما لازم است چند بار با آزمون و خطا کار را پیش ببرید تا دستتان راه بیفتد. اگر فیلمی ساختید حتماً آن را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید. ما را هم فراموش نکنید و لینک آن را از طریق بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.