لگودوستان بزرگ‌سال (AFOL)

استفاده از لگو در آکواریوم برای لگودوستان عاشق ماهی

لگو در آکواریوم
یادتان هست وقتی کودک بودیم حداقل یک فامیل یا آشنای خانوادگی داشتیم که آکواریوم داشت. ما هم جلوی آکواریوم می‌ایستادیم و ساعت‌ها به ماهی‌ها زل می‌زدیم. رنگ‌هایشان را نگاه می‌کردیم، رفتارشان را دنبال می‌کردیم و گاهی هم به شیشه می‌زدیم تا ببینیم چه می‌کنند. من از ماهی‌هایی خوشم می‌آمد که باله‌هایشان دنباله داشت، اسمشان را هنوز نمی‌دانم اما خودم فکر می‌کردم این‌ها عروس ماهی‌اند.
امروزه آن‌قدر وقت کم داریم و سرمان شلوغ است که شاید وقت نکنیم آکواریوم داشته باشیم اما می‌دانم خیلی از کسانی که ماهی دوست دارند از داشتن آکواریوم لذت می‌برند و وقتشان را هم طوری تنظیم می‌کنند که بتوانند به ماهی‌ها رسیدگی کنند. آکواریوم‌هایی زیبا هستند که ماهی‌های زیبا و دکوراسیون چشم‌نواز دارند. تقریباً همه آکواریوم‌ها تزئینات شبیه به هم دارند اما اگر می‌خواهید متفاوت باشید شاید ایده‌ی امروز به دردتان بخورد. چند آکواریوم دوروبرتان دیده‌اید که تزیینات لگویی داشته باشد؟ اگر عکس‌های موجود در اینترنت را قلم بگیریم شخصاً هیچ آکواریومی ندیده‌ام که تزیینات لگویی داشته باشد اما اگر روزی آکواریوم بخرم شاید یک غواص لگویی با تجهیزاتش برای تزیین داخل آکواریوم بسازم!


استفاده از آجرک‌های لگو در آکواریوم

اولین سؤالی که به ذهن همه می‌آید این است: آیا آجرک‌های لگو برای ماهی‌ها مضرند؟


پاسخ کوتاه:

خیر


پاسخ بلند:

در حال حاضر اغلب محصولات لگو از پلاستیک ای‌بی‌اس (ABS) ساخته‌شده‌اند. در آکواریوم‌هایی که ماهی در آن‌ها قرار دارد تنها یک‌چیز اهمیت به سزایی دارد: قرار ندادن موادی که برای سلامت ماهی‌ها مضر باشد و منجر به بیماری یا حتی مرگ آن‌ها شود.
به همین دلیل نمی‌توان آهن و یا موادی که در آب زنگ می‌زنند وارد محیط آکواریوم کرد.
بسیاری از تزیینات تجاری آکواریوم‌ها از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند تا در طول زمان مواد شیمیایی مضر وارد بدن ماهی‌ها نکنند. پس هر چیزی که در مغازه‌های تزیینات آکواریوم وجود دارد نمی‌تواند هیچ آسیبی به ماهی‌ها برساند اما بهتر است آن‌ها را پیش از قرار دادن داخل آکواریوم یک‌بار آب بکشید تا اگر روغن یا هر چیز مضر دیگری به آن‌ها چسبیده وارد محیط زندگی ماهی‌ها نشود. ای‌بی‌اس زیست‌تخریب‌ناپذیر است یعنی در طول زمان و به دلیل انجام فرآیندهای طبیعی تجزیه نمی‌شود و اگر داخل آکواریوم قرار بگیرد مواد شیمیایی مضری وارد آن نمی‌کند. جنس ای‌بی‌اس به‌گونه‌ای است که تا مدت‌زمان بسیار زیادی بدون تغییر باقی می ماند-چه در بیرون آب و چه زیر آن!


راهنمای مبتدی‌ها

تا اینجا فهمیدیم استفاده از لگو داخل آکواریوم هیچ ضرری برای ماهی‌های عزیزتان ندارد. اگر تابه‌حال از لگو در آکواریوم استفاده نکرده‌اید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید شاید توصیه‌های زیر از سردرگمی نجاتتان دهد:
۱. حواستان باشد لگویی که برای داخل آکواریوم می‌سازید محکم باشد! سازه‌های لگو داخل آب شناور می‌شوند چراکه آجرک‌ها وزن کمی دارند. پس اگر نمی‌خواهید قطعات لگویی که ساخته‌اید از هم جداشده، داخل فیلتر آب گیر کند و محیط آرام ماهی‌هایتان را به هم بریزد حتماً قبل از قرار دادن سازه داخل آب از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
۲. سعی کنید سازه‌هایی داخل آکواریوم قرار دهید که از اندازه ماهی‌های داخل آن بزرگ‌تر باشند و امکان خوردن آن‌ها برای ماهی‌ها وجود نداشته باشد. ماهی‌های بزرگ‌تر ممکن است قطعات کوچک لگو را به چشم غذاهایی رنگی ببینند که اگر نخورند ضرر کرده‌اند! اما سرانجام همان قطعه کوچک می‌تواند خفه‌شان کند یا اگر خوش‌شانس باشند و بتوانند آن را قورت دهند مشکلات دیگری برایشان به وجود می‌آورد. پس اندازه سازه‌هایتان را متناسب با اندازه ماهی‌ها انتخاب کنید.
۳. سازه‌هایتان را ثابت کنید. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردم، سازه‌های لگویی-حتی سازه‌های بزرگ-داخل آب به‌راحتی شناور می‌شوند پس حتماً قسمتی از آن را داخل هر آنچه در کف آکواریوم قرار دارد ثابت کنید یا چیزی به آن ببندید که تکان نخورد.
۴. سازه‌های لگوییِ داخل آکواریوم را تمیز کنید. روی سازه‌های لگویی نیز مانند دیواره‌های آکواریوم پس از مدتی جلبک رشد می‌کند. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که ماهی‌های جلبک خور بخرید تا به‌طور طبیعی سازه‌هایتان را تمیز کنند. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یا نمی‌خواهید این نوع ماهی‌ها را داخل آکواریوم داشته باشید می‌توانید چند وقت یک‌بار سازه‌ی لگویی‌تان را از آکواریوم بیرون بیاورید، آب بکشید یا با مسواک جلبک‌هایش را تمیز کنید. لطفاً از هیچ نوع ماده‌ی تمیزکننده‌ای برای از بین بردن جلبک‌ها استفاده نکنید چراکه وقتی سازه را دوباره داخل آب قرار می‌دهید حتماً به ماهی‌ها آسیب می‌رساند. این مواد شیمیایی گاهی به خود لگو هم آسیب می‌رساند پس به همان آب خالی قناعت کنید.


ایده‌های آکواریومی

سؤالی که در این مرحله ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است: چه چیزی داخل آکواریوم قرار دهم؟ شاید ایده‌های زیر به دردتان بخورد:
۱. آجرک‌های لگو را می‌توان به هر چیزی تبدیل کرد. مجموعه‌های قبلی‌تان را روی‌هم بریزید تا ببینید تخیلتان شما را به کجا می‌رساند. یک ‌راه دیگر این است که مجموعه‌هایی از لگو را تهیه کنید که با مضمون (تم) دریایی سازگار باشد تا بتوانید کوسه، خرچنگ، ماهی مرکب، سنگ‌های دریایی، صدف یا جنگلی از جلبک‌های لگویی بسازید تا ماهی‌های آکواریوم‌تان بین آن‌ها شنا کنند و لذت ببرند.
لگو در آکواریوم
موجودات دریایی لگویی
۲. اگر آب داخل آکواریوم ارتفاع زیادی نداشته باشد ساختن قایقی لگویی که روی آن شناور می‌شود صحنه‌ی زیبایی خلق می‌کند. مجموعه‌هایی از لگو را بخرید که امکان ساخت قایق را به شما بدهند. آدمک‌های کارکنان داخل قایق یا غواص بسازید تا قایقتان خالی نباشد.
لگو در آکواریوم
کشتی نفریحی لگویی


کلام آخر

هر چیزی را که بخواهید می‌توانید بسازید! حتی سفینه فضایی جنگ ستارگان را! معمولاً سازه‌های رنگی لگو، زیر آب بسیار زیبا و چشم‌نواز می‌شوند. می‌توانید یکی از مجموعه‌های شهرهای لگویی (Lego City) را زیر آب بسازید، کشتی غرق‌شده‌ای که صندوقچه‌های طلایش داخل آب افتاده یا حتی یک آزمایشگاه سری زیر آب! یکی از ویژگی‌های خارق‌العاده لگو این است که هر چیزی را می‌توان با آن ساخت پس خود را محدود نکنید. از فیلم‌هایی که دیده‌اید الهام بگیرید و زیبایی خلق کنید.
لگو در آکواریوم
غواص لگویی
لطفاً ما را هم از یاد نبرید و حتماً عکس‌های سازه‌های داخل آکواریومتان را با ما به اشتراک بگذارید. خیلی دوست داریم مقاله‌ای در مورد سازه‌های زیبایی که ساخته‌اید و داخل آکواریوم‌تان قرار داده‌اید در سایت داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.