راهنمایی در مورد خرید لگو

تشریح آجرک‌های لگو! (هر آنچه لازم است در مورد نام‌های قطعات لگویی بدانید-بخش اول)

قطعات لگویی
علائم این پدیده مشخص‌اند: آجرک‌های لگو که روی کف اتاق یا میز پراکنده‌شده‌اند. فهرست خریدی که پُر از مجموعه‌ها و قطعات لگویی جدید است. آهسته و بااحتیاط قدم برداشتن در اتاق فرزندتان برای اینکه پایتان روی آجرک‌های سختی که داخل فرش ناپدیدشده نرود.
اگر این اتفاقات به نظرتان آشنا می‌آید، احتمالاً مادر/پدر فرزندی هستید که لگوباز یا به‌عبارت‌دیگر « باهوش، خلاق و عاشق ساختن» است.
اگر در دنیای لگو تازه‌واردید، احتمالاً با اصطلاحاتی که برای آجرک‌های لگو به کار می‌رود آشنا نیستید.
اگر به هر صورت با لگو در ارتباط هستید بهتر است با نام‌های آجرک‌های مختلف و دیگر قطعاتی که درساخت مجموعه‌های لگویی به کار می‌رود آشنا باشید تا اگر خواستید قطعات اضافه سفارش دهید یا قطعه‌ای را که گم‌شده بخرید به مشکل نخورید.
توجه: ازآنجایی‌که هنوز معادل فارسی دقیقی برای اکثر اصطلاحات رایج در لگو پیدا نکرده‌ایم معمولاً از معادل فارسی غیردقیق یا اصطلاح انگلیسی آن‌ها استفاده می‌کنیم.
با ما همراه باشید تا در یک مطلب دوبخشی به‌طور مختصر با اصطلاحات مرتبط با آجرک‌های لگو آشنا شوید.

سؤال: نام برآمدگی‌های روی آجرک‌های لگو چیست؟

قطعات لگویی
برآمدگی‌های روی آجرک‌های لگو «stud» نام دارند. این برآمدگی‌های روی آجرک‌ها باعث می‌شوند بتوانید آن‌ها را به آجرک‌های دیگر وصل کنید. تعداد این برآمدگی‌ها در تشخیص آن‌ها نیز اهمیت دارد و به درد روزی می‌خورد که می‌خواهید آجرکی بخرید یا از دوستی قرض بگیرید.
آجرک‌های لگو را اغلب بر اساس تعداد برآمدگی‌ها نام‌گذاری می‌کنند. مثلاً آجرکی که عرض آن (ضلع کوتاه‌تر) دو برآمدگی و طول آن (ضلع بلندتر) ۴ برآمدگی دارد به‌صورت «۴×۲» نام‌گذاری می‌شود. پس وقتی می‌خواهید آن را از کسی بخرید می‌گویید یک آجرک دو در چهار (عرض در طول) می‌خواهم. حتی آجرک‌هایی که روی آن‌ها برآمدگی وجود ندارد هم با توجه به تعداد برآمدگی‌هایی که روی آن‌ها جا می‌شود نام‌گذاری می‌شوند.
زیر هر آجرک لگو بخشی وجود دارد که به آن «anti-stud» یا تورفتگی می‌گویند. این‌ها همان بخش‌هایی هستند که باعث می‌شوند برآمدگی آجرک‌های دیگر، داخل آن‌ها فرورفته و قطعات روی‌هم چفت شوند. این طراحی باعث می‌شود وقتی قطعات روی‌هم سوار می‌شوند و سازه‌ای را شکل می‌دهند از هم فرونپاشند.

نام قطعات متداول لگو چیست؟

قدم اول ورود به دنیای اصطلاحات لگو دانستن واژه «stud» است اما این کافی نیست. اگر می‌خواهید بتوانید مجموعه‌های لگویی را بسازید، بخرید یا ماک‌های مختلف خلق کنید لازم است با نام اغلب قطعات لگویی آشنا باشید. نام قطعات معمول لگویی در ادامه آمده است:
۱.     Element یا قطعه لگویی
۲.    Brick یا آجرک
۳.    Baseplate یا صفحه پایه
۴.   Plate یا صفحه
۵.    Tile یا کاشی لگویی
۶.   Jumper plate یا صفحه ارتباط‌دهنده
۷.    Cheese grater یا رنده پنیر لگویی!
۸.   Minifig یا آدمک (مینی فیگور)
۹.   Duplo یا لگوی کودکان

 کلام آخر

آشنایی با قطعات مختلف لگویی برای تمام لگو دوستان لازم است چراکه برای خرید، ساخت و تبادل مجموعه‌های لگویی به ناچار باید نام آن‌ها را بدانید. امروز به توضیح کلی در مورد قطعات مختلف لگو پرداختیم و در بخش بعدی به توضیح مختصر در مورد هر یک از ۹ قطعه‌ای می‌پردازیم که امروز معرفی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.