لگو

این آدمک‌های زردرنگ از کجا آمده‌اند؟

مینی فیگور

اگر نگاهی به تاریخچه‌ی ۵۰ سال اخیر آدمک‌های لگو بیندازیم متوجه می‌شویم که هیچ‌یک از آدمک‌هایی که مجموعه لگو ساخته محبوب‌تر از مینی فیگورها نیست. شاید دلیل این جذابیت، سادگی آن‌ها باشد چراکه چیزی بیش از دست‌وپا، بدنه، سَر، مو یا انواع کلاه‌ ندارند. بااین‌حال با همین ۴ جزء اساسی تقریباً می‌توان ۸۶۴,۹۹۳,۵۰۴,۱۰۰ آدمک یکتا ساخت! پس اینکه مینی فیگورهای لگو جزئی جدانشدنی از صنعت ساختنی‌های لگو محسوب می‌شوند اصلاً تعجب‌آور نیست. امروزه بااینکه صنعت مجسمه‌سازی با جزییات فراوان همراه است اما هنوز هم مینی فیگورهای لگو بین کودکان و کلکسیون داران محبوب است. شاید در این طراحی یکتا و کلاسیک چیزی نهفته که قلب مردم را در سرتاسر جهان می‌تواند تسخیر کند. امروز می‌خواهیم ببینیم این مینی فیگورهای زرد و زیبا چه مسیری را طی کرده‌اند تا به این نقطه برسند:


داستان پیدایش مینی فیگورها

این آدمک‌های زردرنگ در ابتدا اصلاً به شکلی که امروزه می‌بینیم نبودند بلکه بیشتر شبیه به آجرک‌های خانه‌سازی بودند که لگو از قبل می‌ساخت. صورت این آدمک‌ها اصلاً دارای حالات مختلف نبودند و تنها از طریق کلاه‌هایی که بر سَر می‌گذاشتند با یکدیگر متفاوت می‌شدند.
مینی فیگورهای لگویی- به شکلی که امروزه می‌شناسیم- از سال ۱۹۷۸ میلادی (سال‌های ۱۳۵۷-۱۳۵۶ شمسی) وارد بازار شدند. پنس نیگارد کنودسن (Jens Nygaard Knudsen) این شکل کلاسیک از مینی فیگورهای لگویی را به واقعیت تبدیل کرد. او پیش از آنکه به فکر ساخت مینی فیگورهای لگویی بیفتد، یک دهه در مجموعه لگو کار می‌کرد. در آن زمان دنیای لگویی پُر از ساختمان، خودرو و چشم‌اندازهایی بود که خالی از شخصیت‌های انسانی بودند. نیگارد این خلأ را احساس کرد و تصمیم گرفت کاراکترهایی بسازد تا در دنیای لگو ساکن شوند.
نیگارد پس از بیش از ۵۰ بار بهبود نواقص توانست به طرحی برسد که انسان‌ها را وارد دنیای لگو کند. آدمک‌هایی که او طراحی کرد دست‌هایی با امکان گرفتن اشیاء داشتند؛ امکان قرار دادن پاهای آن‌ها به‌صورت پایدار روی آجرک‌ها وجود داشت؛ دست‌ها و پاهایشان امکان حرکت داشتند و امکان تغییر حالت بدنشان با توجه به مکانی که در آن قرار می‌گرفتند وجود داشت. به این شکل بود که مینی فیگورها وارد مجموعه‌های لگویی شدند و این دنیا را شیرین‌تر کردند.
مینی فیگور
اولین مینی فیگور- لگو شماره ۶۰۰


اولین مینی فیگور

اولین مینی فیگور در مجموعه شماره ۶۰۰ لگو و در سال ۱۹۷۸ میلادی به دنیا معرفی شد. این مجموعه که اکنون مجموعه‌ای کلاسیک محسوب می‌شود دارای یک افسر پلیس خندان و یک خودروی پلیس با پایه‌ای‌ترین جزییات بود. اگرچه این مینی فیگور در مقایسه با مجموعه‌های پیچیده و تعاملی امروز لگو بسیار ساده بود اما وجهه شرکت را تغییر داد و برای آن‌ها سال‌هایی پر از موفقیت به ارمغان آورد. این افسر پلیس تا چند سال به همراه دیگر مینی فیگورها در تم‌های شهری، فضایی و قلعه‌های لگویی در مجموعه‌های لگو استفاده می‌شد.


تغییرات عمده در مینی فیگورها

مینی فیگورهای لگو تقریباً تا یک دهه تغییر نکردند. وقتی در سال ۱۹۸۹ مجموعه دزدان دریایی وارد دنیای لگویی شد، مینی فیگورها هم دچار تغییرات زیادی شدند. لگو طراحی‌های چهره‌هایی را به دنیا معرفی کرد که صرفاً صورت‌های خندان قبلی نبودند. این مینی فیگورها ریش، چشم‌بند و دهان‌هایی داشتند که نسبت به آدمک‌های قبلی حالات انسانی را بیشتر منتقل می‌کرد. مینی فیگورها در طول سال‌های متمادی پیشرفته‌تر، پویاتر و پیچیده‌تر شدند به‌طوری‌که امروزه پیدا کردن دو سَرِ مشابه در فروشگاه‌های لگویی بسیار مشکل است.


ثبت حقوق مادی و معنوی

نقطه‌ی عطف بزرگ بعدی در دنیای مینی فیگورها در سال ۱۹۹۹ اتفاق افتاد که اولین مجموعه‌های لگویی ثبت شدند تا کسی نتواند از آن‌ها کپی‌برداری کند. ثبت قانونی مجموعه جنگ ستارگان باعث شد لگو بتواند اولین آدمک لگویی ثبت‌شده خود- لوک اسکای واکر- را تولید کند. تا اینجا مینی فیگورهای ثبت‌شده هنوز هم به رنگ استاندارد یعنی زرد بودند. در سال ۲۰۰۳ بود که لگو رنگ پوست آدمک‌های کلاسیک خود را تغییر داد و به آن‌ها تنوع رنگی بخشید. البته این حرکت لگو برخی از طرفداران دوآتشه را ناراحت کرد.
دهه ۲۰۰۰ میلادی سرشار از تغییرات نوآورانه در مینی فیگورهای لگویی بود چراکه لگو بازار مینی فیگورها را تغییر داد. پاهای آن‌ها را کوتاه‌تر، جزییات سرهایشان را بیشتر، بخش‌های الکتریکی و قسمت‌های مختلف دیگر را به آن‌ها اضافه کرد. بیشتر این تغییرات باعث شد مینی فیگورها جذاب‌تر و ازنظر بصری پویاتر شوند و درنتیجه از رقابت با اسباب‌بازی‌های دیگر عقب نمانند. اینجا بود که مینی فیگورهای لگویی وارد عرصه دیجیتالی، برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدئویی شدند.


خط تولید اختصاصی مینی فیگور

در سال ۲۰۱۰ و با معرفی خط تولیدی مینی فیگورهای لگویی این امکان برای طرفداران لگو فراهم شد تا برای داشتن یک مینی فیگور خاص مجبور نشوند مجموعه‌ای کامل را خریداری کنند. با این کار دنیای مینی فیگورها برای هواداران آن‌ها جذاب‌تر شد.


کلام آخر

مینی فیگورها تاریخچه‌ای بلندبالا دارند و شاید آینده‌ای بسیار درخشان‌تر از گذشته داشته باشند. شاید هیچ‌چیزی نتواند به جذابیتی که این آدمک‌های کلاسیک برای کودکان و بزرگ‌سالان دارند آسیب برساند. شاید کوتاه‌قامت باشند اما اثر بزرگی روی صنعت اسباب‌بازی در طول ۳۵ سال گذشته داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.