اسباب‌بازی (عمومی)

داستان «Zuru»: از آلونکی در نیوزیلند تا رقابت در عرصه‌ی جهانی

Zuru

«Zuru» که معروف به نوآوری و سرعت در ورود به بازار است، سریع‌ترین شرکت جهان در رشد و توسعه محسوب می‌شود. مؤسسان این شرکت مَت (Mat)، آنا (Anna) و نیک (Nick) موبری این شرکت را از آلونکی در مزرعه‌ی پدری تبدیل به یکی از ۱۰ شرکت برتر در حوزه‌ی اسباب‌بازی کرده‌اند.

همه ماجرا وقتی شروع شد که بالون هوای گرمِ متِ ۱۲ ساله در نمایشگاه ملی علوم جایزه گرفت. مت و بردارش نیک در طول تعطیلات سالانه مدرسه اسباب‌بازی می‌ساختند و به دروهمسایه می‌فروختند. چند سال بعد به این فکر افتادند که به چین مهاجرت کنند و با ۲۰ هزار دلاری که از پدر و مادرشان قرض گرفته بودند یک خط تولیدی بزنند. در طول راه‌اندازی این خط تولید اشتباهات زیادی مرتکب شدند اما به‌تدریج توانستند با اعمال تغییرات نوآورانه کوچک روی محصولاتی که از قبل در بازار شناخته‌شده بودند توجه خرده‌فروشان بزرگ را جلب کرده و در بازار به‌شدت رقابتی اسباب‌بازی نام و نشانی به دست آورند.
۱۵ سال بعد این خواهر و برادرها با نشان تجاری (Zuru) توانستند اسباب‌بازی‌های خودشان را طراحی و تولید کنند. آن‌ها همچنین ایده‌های نوآورانه‌ی افراد سرتاسر جهان را نیز ثبت و تولید می‌کنند. تولید روزانه این شرکت بیش از ۴۰۰ هزار اسباب‌بازی است و در ۱۲۰ کشور جهان فروش دارد.
Zuru
آنا موبری از مؤسسان شرکت Zuru

سرگذشتی که ارزش درس گرفتن دارد

شرکت‌های دیگر چه درسی می‌توانند از داستان موفقیت Zuru بگیرند؟ اینکه همیشه افق دید خود را گسترده کنند چراکه هیچ‌وقت نمی‌توان پیش‌بینی کرد که سرانجام کار چه می‌شود.
کارآفرینان- صرف‌نظر از اینکه کسب‌وکارشان چقدر کوچک است- باید فراتر از بازار داخلی کار کنند. استانداردهایشان را به‌تدریج بالاتر ببرند و آماده رقابت باکسانی باشند که خارج از مرزها قرار دارند. معمولاً کار کردن در بازار داخلی دردسر کمتری دارد چون رقابت چندانی وجود ندارد و حقوق معنوی هم خیلی به چشم نمی‌آید. صاحبان کسب‌وکار اگر محصولی یکتا دارند باید حتماً به فکر حفاظت از حقوق معنوی خود باشند تا در صورت ورود به بازارهای صادراتی، کارشان کپی نشود. گاهی برای برخی، تبدیل ایده به محصول کار سختی است؛ بنابراین صاحبان کسب‌وکارهای متوسط لازم است به فکر جمع‌آوری ایده‌های ناب، حفاظت از حقوق معنوی آن برای صاحبان ایده و تبدیل آن‌ها به محصول باشند. به این شکل کسانی که ذهنی خلاق دارند اما امکان تجاری کردن ایده‌های خود را ندارند می‌توانند پیشرفت کنند.

جمع‌بندی

شرکت (Zuru)، برای ما الگویی است که ثابت می‌کند هر چیزی را می‌توان از صفر شروع کرد. در تلاشیم تا بتوانیم محصولات کارآمد این شرکت را در لگوزیبا عرضه کنیم و امیدواریم روزی بتوانیم اسباب‌بازی‌های نوآورانه تولیدکنندگان ایرانی را نیز در کنار اسباب‌بازی‌های کشورهای دیگر ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.